I dag lanserar Konsumentverket den rikstäckande upplysningstjänsten "Hallå Konsument".
För över två år sedan påbörjade Konsumentverket arbetet med att utveckla en nationell upplysningstjänst för svenska konsumenter. Förslaget om en tjänst, som skulle påminna om Sjukvårdsupplysningens, togs fram av den dåvarande regeringen som en del av höstbudgeten. Konsumentverket fick i uppdrag att ta fram den nya upplysningstjänsten som skulle lanseras under början av 2015.
Nu är tjänsten, med namnet Hallå Konsument, redo för den stora massan. Tjänstens experter ska bland annat kunna besvara generella frågor som berör köp av varor och tjänster, avtal samt reklamationer och hållbara val. Landets konsumenter kommer kunna ringa, mejla, skriva brev, chatta med experterna eller besöka webbplatsen Hallå Konsument för att få svar på sina funderingar. Hallå Konsument finns även med på Facebook.
Målsättningen är att underlätta vardagen för Sveriges konsumenter, genom att erbjuda kommunernas konsumentvägledning och konsumentbyråernas, Konsumentverkets samt andra myndigheters stöd i en och samma tjänst.
Hos Hallå Konsument får konsumenter svar på frågor som rör allt från konsumenträttigheter och privatekonomi till hållbara val.
Frågor som kan besvaras av Hallå Konsument
Har jag ångerrätt när jag handlar på internet?
Vad har jag för rättigheter när tågresan blir försenad?
Vad gäller när garantitiden har gått ut?
Tjänsten kommer att hålla öppet vardagar mellan kl. 09:00-17:00.
Webbsida: Hallå Konsument (hallakonsument.se)
Telefon: 0771 525 525
E-post: [email protected]
Facebook: facebook.se/hallakonsument
Brev: Hallå Konsument, Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad