Hösten är här och snart är det hög tid att byta till vinterdäck. Vinterdäck är en dyr historia och det finns en hel del att välja mellan, och att veta vad som är bäst när det många gånger bara är små saker som skiljer de olika däcken åt är inte enkelt. Därför har vi på Test.se under de senaste veckorna publicerat en artikelserie som hjälper dig reda ut vilka vinterdäck du behöver, hur du köper dem billigast och hur du tar hand om dem. Häng med oss när vi guidar dig genom snårigheterna!
Vet du redan allt du behöver veta? Här hittar du testerna av dubbade vinterdäck, och här hittar du testerna av odubbade vinterdäck.
Nu vet du allt inför ett köp! Men när är det dags att slå till?
Så har vi då kommit till den sista delen i vår vinterdäcksguide! Tidigare veckor har vi pratat om huruvida dubbade eller odubbade vinterdäck är bäst för dig, vilka vinterdäck du ska akta dig för och hur du kan komma över premiumdäck till förmånliga priser. Nu vet du allt du behöver veta inför ditt däckköp! Men när behöver man egentligen köpa nya däck? Hur vet man att de man har är för gamla? Och hur ska de tas om hand? Det ska vi gå igenom i den här veckans artikel!
Mönsterdjupet avgörande för säkerheten
Hur är det nu, håller däcken för en säsong till eller inte? Det kan du utläsa av mönsterdjupet! Helt nya vinterdäck har ett mönsterdjup på ca 9–10 mm. Mönstret i däcket är konstruerat för att forsla bort slask och vatten för att på så sätt ge däcket så bra direktkontakt med vägen som möjligt, men med tiden slits mönstret ner och de bortforslande egenskaperna försämras. Mönsterdjupet är med andra ord helt avgörande för hur bra fäste ett däck får på vägen! Det är tillåtet att köra med vinterdäck som har ett mönsterdjup på minst 3 mm, men redan runt 5 mm har däckets egenskaper försämrats avsevärt och det är läge att fundera på att köpa nya däck. Tänk på att däcken med bäst mönsterdjup alltid ska placeras bak på bilen! Där gör de mest nytta för att minska sladdrisk.
Dubbarna slits ner och trillar av
Kör du med dubbdäck är det väl värt att hålla koll på dubbarna, eftersom de också slits med tiden. När däcken är nya brukar dubbarna vara runt 1,2 mm långa och när de slitits ner till hälften av sin ursprungslängd, alltså 0,6 mm, anses de vara förbrukade. Dubbar ramlar också av allteftersom däcken slits, och en tumregel för när däcken har för få dubbar kvar är att något av däcken har 25 % färre dubb än det däck som har flest dubb kvar.
Förläng däckets liv med rätt lufttryck
För att däcken ska hålla så länge som möjligt är rätt lufttryck avgörande. Ett däck med för lågt lufttryck slits onödigt fort och drar mer bränsle än ett välpumpat däck. Dessutom påverkas däckets stabilitet och därmed också dess körsäkerhet! Att med jämna mellanrum kontrollera och justera lufttrycket är med andra ord ett enkelt sätt att spara pengar och försäkra din och andras säkerhet.
Däckets lufttryck ska mätas när däcket är kallt, eftersom trycket blir högre när däcket värms upp. Vilket lufttryck som krävs framgår av bilens manual och ibland på insidan av tanklocket. Skulle du ha problem med att hitta rätt information kan du få hjälp på närmaste bilverkstad! Hur högt lufttrycket ska vara beror bland annat på bilens maxvikt och däckstorlek.
Sommardäcken är av – såhär ska de förvaras!
Däck, både de för sommar- och de för vinterbruk, behöver förvaras på ett korrekt sätt för att hålla så länge som möjligt. Det finns "däckhotell" (ofta i anslutning till en bilverkstad) där man mot en avgift kan få förvara sina däck när de inte används, vilket förstås är praktiskt för dig som bor i lägenhet utan möjlighet och utrymme att själv förvara dina däck. Bor du i hus med garage och/eller källare är det dock lätt att själv fixa med korrekt förvaring! Det enda som behövs är ett torrt, mörkt och svalt utrymme. Var noga med att däcken inte utsätts för direkt solljus; exponering av solljus under en längre period försämrar gummits livslängd drastiskt.
Glöm inte kontrollera reservdäcket!
Har du ett reservdäck liggandes i botten av bagageutrymmet? Glöm då inte att se över det emellanåt! Passa på att kolla lyfttrycket på det samtidigt som du kontrollerar trycket på de monterade däcken.
Från 1:a december till 31:a mars är det lag på att din bil ska vara försedd med vinterdäck om vinterväglag råder. Huruvida vinterväglag råder eller inte är i slutändan upp till polisen, och att börja orda om det finns det ingen poäng i. Att under den här perioden inte ha försett bilen med vinterdäck är dessutom bara dumt, både för din egen säkerhets skull och dina medtrafikanters. Redan från 1:a oktober är det fritt fram att sätta dubbdäck på bilen, och de kan sitta kvar till den 15:e april. Odubbade vinterdäck får ur ett lagligt perspektiv användas året runt, men av säkerhetsskäl är det ingen bra idé.
Tidigare delar i vår vinterdäcksguide
Del 1: Dubbat eller odubbat? De här vinterdäcken ska du välja!
Del 2: Vinterdäcken du absolut inte ska köpa!
Del 3: Såhär köper du vinterdäck billigare.