VI SAMMANSTÄLLER TESTER

Det är precis vad vi gör, kollar vad andra tycker om produkterna. Idén med Test.se är att sammanställa experttesterna från nätet och tidningarna på ett ställe, låta någon av våra redaktörer analysera dem och rekommendera en produkt. Sidorna uppdateras löpande allt eftersom nya produkter och tester publiceras. Läs mer om oss





Ändrad 20 November 2024
Så väljer vi vinnare

Så väljer vi vinnare

Test.se har en lång historia av att utse testvinnare i en mängd olika produktkategorier – men hur väljer vi egentligen ut de bästa produkterna?

I första hand är våra testvinnare produkter som har fått topplaceringar i jämförande tester hos välkända aktörer. Vi lägger mycket tid på efterforskning för att kunna presentera ett så pålitligt och korrekt resultat som möjligt. När urvalet görs lägger vi även stor vikt vid produktrecensioner, både från experter och konsumenter.

Ibland stöter vi dock på produktkategorier där det saknas både tester och recensioner. Detta kan antingen bero på att produkten i fråga är ny på marknaden, eller att produktkategorin är ovanligt begränsad. I dessa fall väljer vi att presentera produkter från välkända och etablerade varumärken inom respektive segment.

Bäst i test friktionsdäck 2024 – jämför dubbfria vinterdäck här

Ska du köpa nya friktionsdäck? Vi har gått igenom flera tester och valt ut dubbfria vinterdäck från välkända varumärken som har utsetts till bäst i test.

Bäst i test friktionsdäck 2024 – jämför dubbfria vinterdäck här
Vi har jämfört
  • Grepp på snö och is.
  • Grepp på vått underlag.
  • Övriga egenskaper.
Vi på Test.se rekommenderar
Test och produktrecensioner

Om du istället är ute efter vinterdäck med dubb hittar du de bästa dubbdäcken här!

Bäst i test Test.se logo
Continental
Continental VikingContact 8
Bäst i test
Bäst i test Test.se logo
Continental
Continental VikingContact 8
Continentals säkraste friktionsdäck med förbättrade köregenskaper.
Testvinnare hos Teknikens Värld 2024.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2024.
Andra plats hos Vi Bilägare 2024.
Testvinnare hos Vi Bilägare 2023 – uppdaterad modell.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2023 – uppdaterad modell.
Mycket bra grepp på snö och is.
Mycket bra grepp på vått underlag.
Lågt rullmotstånd.
Lågt vägbuller.
Förbättrar bränsleeffektiviteten.
Bekväm körupplevelse.

Continental är en tillverkare av premiumdäck som var tidiga på marknaden med att tillverka däck till personbilar. Redan 1898 tillverkades det första bildäcket med en, på den tiden, banbrytande vulkaniserings-teknik.

Continental VikingContact 8 är ett uppdaterat friktionsdäck som började säljas hösten 2024. Den åttonde generationen av Continentals friktionsdäck kommer med lägre bullernivåer, lägre rullmotstånd och bättre körupplevelser än tidigare. Det passar fälgar upp till 22 tum och passar personbilar i alla storlekar.

Den tidigare modellen Continental VikingContact 7 är en flerfaldig testvinnare som imponerat ordentligt sedan det lanserades 2018, och sedan dess är det ingen annan tillverkare som kunnat konkurrera med däcket när det kommer till prestanda på vinterunderlag. Däcket har bland annat vunnit tester hos Aftonbladet Plus, Vi Bilägare och Teknikens Värld.

I ett nytt test hos Aftonbladet Plus kom Continental VikingContact 8 på första plats med betyget 8,6 av 10. Enligt testet är deras dubbfria däck snabbare på isbanan än deras dubbdäck. Förutom att det bromsar sämre på is, är det bättre på allt. Det är bättre på snö, på allt utom bromsningen där de ligger på samma nivå. Körning på barmark är också perfekt. Enligt testet finns det inget att som är dåligt med detta däck.

Även Teknikens Värld gav guldmedaljen till Continental i sitt test av friktionsdäck 2024. Det här är enligt dem däcket som presterar bra på alla fronter, och Continental VikingContact 8 får högt betyg på allt från bromsegenskaper till komfort och rullmotstånd.

I Vi Bilägares test av friktionsdäck från 2024 kom däcket på andra plats och berömdes bland annat för sin jämna och höga nivå.

Däcket har en uppdaterat mönsterdesign som ger ännu bättre grepp på vägen, oavsett om den är isig, snöig, våt eller torr. Det består av en ny gummiblandning som behåller sin mjukhet även vid riktigt låga temperaturer, som ger ett bättre grepp. Gummigreppet och det nya materialet leder tillsammans till minskad energiförlust och lägre rullmotstånd. På grund av den avancerade tekniken sänks även bullernivåerna, vilket ofta är fördelaktig för dig med elbil.

  • Butiker & priser

Bästa på is Test.se logo
Nokian
Nokian Hakkapeliitta R5
Bästa på is
Bästa på is Test.se logo
Nokian
Nokian Hakkapeliitta R5
Dubbfritt däck i ny uppdaterad modell som är mycket bra på is.
Andra plats på test hos Aftonbladet Plus 2024.
Tredje plats på test hos Vi Bilägare 2024.
Högt betyg på test hos Teknikens Värld 2024.
Högt betyg på test hos Teknikens Värld 2023.
Tredje plats på test hos Aftonbladet Plus 2023.
Mycket bra på is.
Lättrullat och exakt styrning.
Låg ljudnivå.
Hög körkomfort.

Den finländska däcktillverkaren Nokian grundades 1988, även om rötterna sträcker sig så långt tillbaka som 1898 då Finlands Gummifabrik AB grundades. Det första gummidäcket till personbil tillverkades 1932 och det första vinterdäcket 1934.

Nokian Hakkapeliitta R5 är en uppdaterad modell av Nokian Hakkapeliitta R3 som också fått bra omdömen för sitt bra grepp på vintriga underlag – i synnerhet på is. Däcket beskrivs som en innovativ kombination av rent vintergrepp, körkomfort och låg ljudnivå. Det har den ny mönsterdesignen Double Block Grip som ger överlägset grepp och utmärkta köregenskaper. Jämfört med sin föregångare har Hakkapeliitta R5 40 procent fler mönsterklackar på skulderpartiet och på mellanpartiet – vilket innebär att kontaktytorna mot vägen har fyra procent mer gummi.

I ett nytt test hos Aftonbladet Plus från 2024 kom däcket på andra plats med betyget 8,4 av 10. Enligt testet slår det Continental VikingContact 8 på is men blir slaget med en liten marginal på snö. För att vara ett odubbat däck har det ett perfekt grepp på is och sladdar är lätta att hantera. På snö är styrningen exakt. Dock är grepp och styrning något sämre på våt asfalt.

Även Vi Bilägare bedömde i sitt test från 2024 att detta är det bästa däcket för is och snö, bland annat på grund av sina korta bromssträckor och sitt kurvgrepp.

I 2024 års test av friktionsdäck hos Teknikens Värld får Nokian Hakkapeliitta R5 bra betyg på is och snö, på samma nivå som testvinnaren. Dock får de minuspoäng på våt väg. Bränsleeffektiviteten får också högt betyg – 8 av 10.

  • Butiker & priser

Bästa på våta vägar Test.se logo
Goodyear
Goodyear UltraGrip Ice 3
Bästa på våta vägar
Bästa på våta vägar Test.se logo
Goodyear
Goodyear UltraGrip Ice 3
Uppdaterat friktionsdäck med bra grepp på barmark.
Testvinnare hos Vi Bilägare 2024.
Tredje plats på test hos Aftonbladet Plus 2024.
Bra betyg på test hos Teknikens Värld 2023.
Andra plats på test hos Aftonbladet Plus 2023.
Bra grepp på snö och is.
Extremt bra grepp på våt väg.
Låg bullernivå.
Avstyr vattenplaning mycket bra.
Bra grepp på bar mark.
Låg förbrukning.

Goodyear är en av världens största däcktillverkare med fabriker i 25 länder. Deras däck är ett resultat av över 100 år av innovation och modern teknik, däcken håller högsta kvalitet och säkerhet!

Goodyear UltraGrip Ice 3 är ett nytt friktionsdäck som lanserades 2023. Det är en uppdaterad version av Goodyear UltraGrip Ice 2, som placerats bra på tester hos Aftonbladet under flera år. Det är ett nyskapande vinterdäck som kommer med hög prestanda för att möta marknadens behov. Friktionsdäcket är utvecklat för de unika kraven som den nordiska marknaden efterfrågar.

När Vi Bilägare 2024 skulle utse det bästa friktionsdäcket på marknaden var det Goodyear UltraGrip Ice 3 som knep guldmedaljen. Däcket är det som klarar våta vägbanor bäst och har ett bra grepp på snö.

I ett nytt test hos Aftonbladet Plus kom det på tredje plats med betyget 8,0 av 10. Enligt testet har det ett bra grepp på is för att vara odubbat. Greppet är även bra på snö med fin styrkänsla. Styr du dock för mycket förlorar en del greppen, men utan att överraska. Enligt Aftonbladets test är det dessutom det bästa däcket på våt asfalt med utmärkta köregenskaper. Det kan understyra en del på torrt underlag, men spårar knapp på spårig väg.

Enligt Goodyear har det nya däcket både bättre manövrering och förbättrat väggrepp. Tack vare en optimerad slitbaneutformning med ett stort antal blockkanter får du en förbättrad bromsning i snö. Vid låga temperaturer (-30 grader) förblir däcket 35 procent mjukare jämfört med tidigare modell. Eftersom gummiblandningen är mjukare får du en bättre kontakt med is. Den nya gummiblandningen är dessutom mer slitstark och har 20 procent större kontaktyta än tidigare. Rullmotståndet har minskat med 10 procent vilket förbättrar bilen effektivitet.

  • Butiker & priser

Populärt val Test.se logo
Michelin
Michelin X-Ice Snow
Populärt val
Populärt val Test.se logo
Michelin
Michelin X-Ice Snow
Friktionsdäck som i tester presterat särskilt bra på is och snö.
Fjärde plats på test hos Aftonbladet Plus 2024.
Fjärde plats på test hos Vi Bilägare 2024.
Bra betyg på test hos Teknikens Värld 2023.
Fjärde plats på test hos Aftonbladet Plus 2023.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2022.
Bra grepp på snö.
Tystgående och lättrullat friktionsdäck.
Lättkört och bra styrning.

Däck- och fälgspecialisten Michelin är ett franskt företag som grundades redan 1889. Michelin X-Ice Snow är ett friktionsdäck som kom som nyhet vintern 2020. Det beskrivs som ett dubbritt vinterdäck anpassat för extrema vinterförhållanden och det nordiska klimatet med kortare bromssträcka, lägre rullmotstånd och hög säkerhet.

Hos Aftonbladet Plus kom däcket i 2024 års test på fjärde plats med betyget 7,6 av 10. Enligt testet bromsar och accelererar bland de bästa modellerna på isen. Dock är sidogreppet sämre vilket försämrar köregenskaperna. Det är lugnare på snö. På asfalt bromsar det dåligt, men sidgreppet är bra. På dålig asfalt spårar det bra.

Även Vi Bilägare placerade däcket från Michelin på en fjärdeplats, där man bland annat ger det bra betyg för sina stoppsträckor. 

I ett test hos Aftonbladet Plus från 2023 kom friktionsdäcket på fjärde plats med betyget 7,0 av 10. På is och är greppet medelmåttigt, men på snö beskrivs det som ett av de bästa odubbade och lättkört oavsett situation. På våt och torr asfalt kan däcket styra långsamt och inexakt men det håller alltid i bak. Enligt testet är det lättrullat, tyst och stabilt.

I ett test om vinterdäck hos Teknikens Värld från 2023 kom Michelin X-Ice Snow på plats 9 av 18 – vilket gör att det inte klarar av att utmana toppen. Det fick bra betyg på bromsegenskaper på snö, men sämre på våt och torr väg. På vägegenskaper fick det högt betyg på snö och komfort och rullmotstånd har också bra betyg.

  • Butiker & priser

Bra val Test.se logo
Continental
Continental Viking Contact 7
Bra val
Bra val Test.se logo
Continental
Continental Viking Contact 7
Ett omtyckt däck med bra grepp och låg bullernivå.
Topplacerad hos Teknikens Värld 2024.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2023.
Testvinnare hos Teknikens Värld 2023.
Testvinnare hos Vi Bilägare 2023.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2022.
Testvinnare hos Aftonbladet Plus 2021.
Bra grepp på snö och is.
Godkänt grepp på vått underlag.
Lättkört däck även i pressade situationer.
Lågt vägbuller.
God styrprecision.

Continental är en tillverkare av premiumdäck som var tidiga på marknaden med att tillverka däck till personbilar. Redan 1898 tillverkades det första bildäcket med en, på den tiden, banbrytande vulkaniserings-teknik.

Continental Viking Contact 7 är en flerfaldig testvinnare som imponerat ordentligt sedan det lanserades 2018, och sedan dess är det ingen annan tillverkare som kunnat konkurrera med däcket när det kommer till prestanda på vinterunderlag. Nu har däcket ersatts med en åttonde generation, men vi väljer ändå att fortsätta rekommendera nummer sju. 

I ett test hos Aftonbladet Plus från 2023 kom det på första plats med betyget 7,7 av 10. Enligt testet har det bra egenskaper på snö och bra grepp på is för att vara ett friktionsdäck. Det är lättkört och bromsar bra. Dock något sämre på våt asfalt. 

I tidigare test hos Teknikens Värld har Continental Viking Contact 7 utsetts till bäst i test i kategorin bästa nordiska dubbfria däck. Det fick högt betyg på bromsegenskaper på is och snö, men något sämre på våt och torr väg. Även i 2024 års test presterar friktionsdäcket på hög nivå, när man utsågs till det tredje bästa dubbfria vinterdäcket på marknaden.

Friktionsdäcket beter sig som förväntat, på ett logiskt sätt, på både snö och is. Även på bar mark visar däcket sin potential, där det är lätthanterligt även i krissituationer. Med korta bromssträckor, låg bullernivå och god styrprecision, är detta vinterdäcket som många håller som favorit - både motormagasin och konsumenter.

  • Butiker & priser

Ytterligare läsning

Så väljer du det bästa friktionsdäcket

För att du ska kunna köra lika säkert under vinterhalvåret som på sommaren behöver du ha däck som är anpassade efter väglagret. Därför behöver du ha någon form av vinterdäck, där friktionsdäck är ett av alternativen. Till skillnad från dubbdäck har friktionsdäck inga dubbar. De har ett annat typ av mönster och en gummiblandning med högre friktion som gör att de passar bra vid vinterväglag. Friktionsdäck är sämre på is och packad snö, men oftast bättre på blöt asfalt och blöta och snöiga underlag.

friktionsdäck bäst i test
Nokian Hakkapeliitta R5 är ett friktionsdäck som vi utsett till bästa på is. Det kom på andra plats i ett test hos Aftonbladet Plus. 

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Det finns olika sorters vinterdäck att välja mellan, men gemensamt för dem är att de ska vara särskilt framtagna för att kunna köras på vinterväglag. Godkända vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M och S, som står för ”Mud and Snow”. Vilken sort man ska välja är däremot inte helt självklart! Ska man välja dubbade eller dubbfria vinterdäck? Som du förstår är det enkla svaret såklart ”det beror på”. Dubbade däck ger generellt sätt en större säkerhet än dubbfria däck, men dubbfria däck är tystare och bättre för miljön.

Fundera över hur väglaget ser ut om vintern där du oftast kör. Bor du långt norrut i Sverige är risken för isiga och snöiga vägbanor högre än i södra Sverige, och därför kan dubbdäck vara bättre lämpade. Bor du å andra sidan i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara bättre.

I vissa större städer, till exempel Stockholm och Göteborg, är det dessutom förbjudet att köra med dubbar på vissa gator eftersom de drar upp farliga partiklar ur vägbanan. Då är friktionsdäck ett bra val. Här har vi utvecklat det hela lite mer!

bästa friktionsdäck
Bor du i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara ett bra alternativ. 

Nordiska eller europeiska vinterdäck?

Friktionsdäcken finns även de i två varianter: nordiska och europeiska. De europeiska vinterdäcken är utvecklade med klimatet i den norra delen av den europeiska kontinenten i åtanke, det vill säga framförallt Tyskland. Det är också i Tyskland som den stora marknaden för den här sortens däck finns, och därför är de även konstruerade för att klara av höga hastigheter. De europeiska däcken fungerar mycket bra på ett blött väglag, men sämre på is.

Nordiska vinterdäck är, precis som namnet antyder, utvecklade för att klara av nordiska förhållanden och klarar därför av isiga vägar bättre än de europeiska däcken. Däck som inte är tillverkade för nordiskt vinterväglag kan vara direkt livsfarliga att köra på under vinterhalvåret.

jämför friktionsdäck
Nordiska vinterdäck är anpassade för det nordiska klimatet.

Hastighetsindex

Det är inte alltid helt lätt att tyda vilka däck som är europeiska och vilka som är nordiska – det finns inget krav på att markera det på ett tydligt sätt. Men – däck måste märkas med vilket hastighetsindex de är konstruerade för! Och eftersom nordiska vinterdäck är konstruerade för lägre hastigheter än de europeiska går det att utläsa vad för slags däck det rör sig om i hastighetsindexet. Hastighetsindex markeras med en bokstav sist i dimensionen, till exempel 205/55-R16 H – här är det alltså H som indikerar vilken hastighet däcket är konstruerat för. Bokstäverna H, V och W visar på högre hastigheter (europeiska förutsättningar) medan Q, R, S och T visar på lägre hastigheter (nordiska förutsättningar).

För att vara helt säker på att du får det du vill ha rekommenderar vi att du tar hjälp av din lokala däckhandlare om du känner dig osäker.

Så ser EU:s däckmärkning ut

2012 införde EU en obligatorisk däckmarkering som ska underlätta för dig när du ska jämföra olika däck. På märkningen ska tre saker alltid finnas med: bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt buller. Den här informationen ger förstås inte en fullständig bild av hur bra ett däck faktiskt är, särskilt inte när det gäller vilka egenskaper däcken har på is och snö. Av den anledningen är dubbdäck helt undantagna från EU:s regler, men vid ett köp av friktionsdäck kan markeringen ändå ge något av en fingervisning

Rätt storlek för din bil

Tänk på att däck går att köpa i många olika dimensioner, och priset skiljer sig mellan de olika varianterna. Om du inte känner dig säker på vilka dimensioner du ska ha kan du antingen titta på däcken du redan har eller hitta dem i bilens registreringsbevis!

Däcken vi har priser på här på vår sida är i dimension 205/55 R16 eller annan närliggande storlek.

Vinterdäck har en särskild gummiblandning

Vinterdäck är tillverkade av en gummiblandning som är särskilt utvecklad för att prestera bra i kyligt klimat. Till skillnad från dubbdäck så har dubbfria däck, precis som namnet avslöjar, inga dubbar. Dubbfria däck förlitar sig istället på sitt särskilt utformade mönster för att ge ett så bra grepp som möjligt på vinterväglag. Mönstret är bredare än det på sommardäck så att snö ska kunna leta sig in i spåren och packas hårt.

Det är tillåtet att köra med dubbfria däck under hela året, även om det inte är någonting som rekommenderas. Den särskilda gummiblandningen blir mjuk i varmare klimat och gör att däckens egenskaper försämras markant. Dessutom slits vinterdäcksgummit betydligt snabbare på sommarväglag, så det kan bli en dyr historia att köra med dubbfria däck året om.

När måste man ha vinterdäck?

Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Med vinterväglag menas frost, is eller snö på vägarna. Detta gäller för alla typer av vinterdäck - alltså både friktionsdäck och dubbdäck. Friktionsdäck kan däremot sättas på tidigare på hösten eftersom de passar även när det inte är vinterväglag.

Köpa friktionsdäck – att tänka på!

När du ska köpa friktionsdäck till bilen finns det flera saker som du kan tänka på - här är några:

  1. Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående. Här kan du läsa mer om hur du vet att vinterdäcken behöver bytas ut.
  2. Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
  3. Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
  4. Placera de minst slitna däcken baktill på bilen – där är det extra viktigt med riktigt bra fäste.
  5. Förvara däcken mörkt och svalt när du inte använder dem.
  6. Välja rätt dimension när du beställer nya däck!
  7. Acceptera inte första bästa pris du ser! Här tipsar vi om hur du kan komma billigare undan när du köper nya vinterdäck.

När du byter till friktionsdäck kan det vara bra att ta hjälp av en mutterdragare - här hittar du mutterdragarna som är bäst i test.


Några experttester vi har läst

Aftonbladet Plus (2024)

Varje år testar och utser Aftonbladet Plus de bästa vinterdäcken, både dubbade och odubbade vinterdäck. I årets test testades 21 olika modeller och testet utfördes tillsammans med Testworld.

Bland de odubbade däcken kom Continental VikingContact 8 på första plats med betyget 8,6 av 10. Enligt testet har det bra köregenskaper på is, snö och asfalt. På andra plats kom Nokian Hakkapeliitta R5, som fick betyget 8,4. Det har bra köregenskaper på is och snö och ett bra rullmotstånd. På tredje plats kom Goodyear UltraGrip Ice 3 fick betyget 8,0. Det har balanserade egenskaper på alla väglag och stabilt på vägar som är spåriga. På fjärde plats kom Michelin X-Ice Snow, som fick 7,6 poäng. Det har bra bromsgrepp på is och bra egenskaper på snö.

Tillbaka till början – våra toppval


Redaktionen
Test.se

Vanliga frågor

  • Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck och de är avsedda för körning på vinterväglag.
  • Från 1 december till 31 mars är det lag på att ha vinterdäck om det är vinterväglag. Det räknas som vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, finns det risk för vinterväglag utöver denna period får också dubbdäck användas.
  • Vi har valt att utse Continental Viking Contact 8 till de friktionsdäck som är bäst i test. De är en flerfaldig testvinnare som imponerat ordentligt sedan det lanserades 2018. Continental är ett varumärke som tillverkar premiumdäck.
Innehållsförteckning

Innehåll
Bäst i test:
Continental Continental VikingContact 8

Du kanske även är intresserad av: