Jämför de bästa dubbdäcken – Vinterdäck bäst i test 2024
Kör säkert i vinter med de bästa dubbdäcken – välj ett testvinnande dubbdäck. Ta del av de bästa tipsen inför ditt köp i vår köpguide så att du hittar rätt vinterdäck för din bil och ditt behov.
- Grepp på snö och is.
- Grepp på vått underlag.
- Övriga egenskaper.
Letar du efter efter vinterdäck utan dubb, så kallade friktionsdäck? Klicka här för att se vår sammanställning av dubbfria däck.
För många hänger nog Nokian och deras Hakkapeliitta-däck ihop med snöiga och isiga vintervägar – och det är också just det som Hakkapeliitta är bäst på. Nokian Hakkapeliittas vinterdäck är kända för sin höga säkerhet och miljövänlighet. Nokian Hakkapeliitta 10 är en uppdaterad modell av föregångaren Nokian Hakkapeliitta 9, som också placerats bra på flera tester. Nokias nya flaggskeppsdäck och nästa generations vinterdäck lanserades under våren 2021 med ett bredare utbud under hösten och den här gången har det även kommer ett särskild version för el- och hybridbilar.
Vinterdäcket har blivit testvinnare hos Aftonbladet Plus fyra år i rad – 2021, 2022, 2023 och 2024. I det nya testet om bästa dubbade vinterdäcken fick det 8,9 poäng. Enligt deras testpanel är detta fortfarande det säkraste valet för bra grepp på is och snö. Däcket reder upp situationen oavsett förhållande och släpper aldrig greppet bak. Köregenskaperna är dock något sämre på våt asfalt.
I Vi Bilägares jämförande test från 2024 står Nokian Hakkapeliitta 10 som självklar vinnare tack vare sin imponerande styrning och förmåga att klara hög kurvhastighet på både is och snö. Liksom övriga testare anser man dock att däcket inte är helt perfekt på asfalt.
I ett test hos Teknikens Värld från 2024 fick vinterdäcket ett mycket bra betyg och blev näst bäst av alla dubbdäck. Nokian Hakkapeliitta 10 tar is och snö som få andra däck på marknaden, men har enligt Teknikens Värld lite att jobba på då man anser att det rullar tungt.
Sammanfattningsvis passar dubbdäcken mycket bra på vinterförhållanden och har ett balanserat grepp och kontrollerade köregenskaper på is med ett bra grepp och tryggt och lugnt uppförande. De 220 dubbarna gör verkligen sitt jobb. Egenskaperna på snö är också mycket bra, även om däcket i värsta fall släpper lite bak. Jämfört med tidigare modell har Nokian prioriterat bromsprestanda före kurvbeteende och är inte lika välbalanserad i kurvor som tidigare. På våt mark har däcket relativt bra fäste och på torrt underlag är den ännu mer stabil än sin föregångare. Ljudnivån är lägre än hos tidigare modeller.
- Butiker & priser
- SUV
Däck- och fälgspecialisten Michelin är ett franskt företag som grundades redan 1889. Med dubbdäcksmodellen Michelin X-Ice North har man vunnit otaliga priser i oberoende tester – och så även i år med generation 4 av det stabila däcket.
I ett nytt test hos Aftonbladet Plus från 2024 kom Michelin X-Ice North 4 på delad andra plats med betyget 8,5 av 10. Det uppför sig lugnt i alla situationer även om styrningen är aningen oprecis. Enligt testet har det ett imponerande sidgrepp. På snö är det lätt understyrt men överraskar aldrig. Det är helt okej på våt och torr asfalt, men är alltid lugnt och aldrig spårkänsligt.
Enligt Vi Bilägares dubbdäckstest från 2024 är Michelin X-Ice North 4, trots att det är ett av de äldsta däcken på marknaden, ett av de bästa du kan hitta. Det höga betyget baseras bland annat på dubbdäckets förmåga att prestera väl i många olika moment. Bland annat lyfter man en rimlig bullernivå, låg förbrukning och fina köregenskaper.
X-Ice North har ett specialdesignat mönster som innebär möjlighet för fler dubbar än de flesta andra vinterdäck – hela 255 stycken. Detta optimerar däckets prestanda och grepp på vägen. Trots det höga antalet dubbar är nivån av vägbuller med dessa vinterdäck låg. Med ett v-format däckmönster är Michelin X-Ice North stabilt både på snö och is. Det har även ett bra grepp på torra vägbanor, och presterar också helt okej på våta vägar.
- Butiker & priser
Continental är marknadsledande när det kommer till att tillverka högpresterande däck. De har gjort sig till ett känt namn tack vare deras däck som ger fantastiskt grepp på hala, isiga och våta vägar.
I ett nytt test hos Aftonbladet Plus kom Continental Ice Contact 3 på fjärde plats med betyget 8,1 poäng. Enligt testet är det utmärkt på asfalt, men misslyckas på is där det sladdar utan kontroll. På snö är styrning och köregenskaper bra.
Även Vi Bilägare lyfte i sitt test från 2024 upp dubbdäckets imponerande egenskaper på barmark, oavsett om asfalten är torr eller våt. Greppet på is ser man dock som ett svagare kort.
De breda spåren i mönstret är designade för att snabbt kunna leda bort smuts och snö åt sidorna. Detta gör däcket synnerligen bra på att leda bort vätska så att vattenplaning kan förebyggas. Gummiblandningen utgår ifrån ContactViking men med små justeringar, det har till IceContact tillsatts rapsolja för att däcket ska bibehålla sin prestanda även vid extrema temperaturer.
- Ice Contact 3
- Ice Contact 2 (Föregångaren)
Amerikanska Goodyear är en av världens största däcktillverkare med fabriker i 25 länder. Deras däck är ett resultat av över 100 år av innovation och modern teknik, däcken håller högsta kvalitet och säkerhet!
Goodyear Ultra Grip Arctic 2 är det nyaste tillskottet bland vinterdäcken hos Goodyear. Det har placerats bra på test hos Aftonbladet Plus genom åren. I ett nytt test från 2024 kom det på delad andra plats med betyget 8,5 av 10. Enligt testet är det pålitligt i alla vinterväglag, men bäst på snö där det alltid är lugnt och bromsar bra. Något sämre på is och när sidgreppet inte räcker till kan det sladda åt sidled. Däcket är dessutom utmärkt på barmark och bromsar bra på både torrt och vått underlag. Notera dock att det är spårkänsligt.
Enligt Vi Bilägares test från 2024 är detta ett dubbdäck som presterar på en hög och jämn nivå i alla moment, och bland annat bromsegenskaperna imponerar.
I ett test hos Teknikens Värld för 2023 utsågs vinterdäcket till bäst i test bland de dubbade däcken och kom på tredje plats. Enligt testet har det en bra helhetsprestanda. Bromsegenskaperna på is är bra medan de på snö är bäst. Bromsegenskaperna på våt och torr väg är dock sämre. Vägegenskaperna på is och snö är riktigt bra. Vidare har vinterdäcket bra balans och för att vara dubbat är komforten hög.
Däcket är utrustat med nästa generations dubbteknik - Arctic Eagle Claw, och dubbarna är lätta vilket minskar slitage på vägen. De 220 dubbarna har en vass utformning som ger det optimalt isgrepp och gör att de sitter fast i däcket ännu bättre. Det rullar tyst, men har något sämre rullmotstånd.
- Butiker & priser
Hankook är ett globalt däckmärkesföretag från Sydkorea som tillverkar däck med av hög kvalitet och prestanda.
Hankook I*Pike RS2 är ett vinterdäck som gör bra ifrån sig i tester och har högsta fokus på is och snö. Det uppdaterade däcket har fått nytt däckmönster och ny gummiblandning jämfört med tidigare modeller.
I ett nytt test hos Aftonbladet Plus kom det på femte plats med betyget 7,9 av 10. Enligt testet har det hyfsat grepp på isen, men nervösa köregenskaper och kan tappa greppet bak om situationen är extrem. Det bromsar bra på snö även om det kan få understyrning, men är ändå lättkört. På våt asfalt är styrningen långsam men utan problem.
I ett test hos Aftonbladet Plus för 2023 fick vinterdäcket något sämre betyg - testpanelen gav 7,3 av 10 poäng. Enligt dem bromsar det bra på is med ett fint sidgrepp, men kan plötsligt släppa bak. Snögreppet är något sämre än på de bästa dubbade vinterdäcken, men samtidigt är det lättkört och välbalanserat. På våt asfalt är det också lättkört men kan släppa bak vid en undanmanövrer. På torr asfalt är greppet dåligt och det bullrar och styr långsamt.
Hos Aftonbladet Plus kom vinterdäcket på andra plats på ett test från 2022 och deras testpanel gav poängen 8,4 av 10. Däcket bromsar och accelererar bra på is men är lite sämre i sidgrepp. Enligt testet går det att häva en sladd även om det kräver lite mer ansträngning. Det är lättkört på snö men kan släppa lite bak vid de svåraste manövrerna. Även greppet på asfalt är bra men köregenskaperna är sämre på våt asfalt.
Vinterdäcken är utrustade med dubbar med en ny dubbteknik som skapar en liten lucka under dubben som gör att hållbarhet bevaras. Runt varje dubb finns en bromsplatta som ser till att rattvridningen när bilen står stilla inte skadar dubbarna. När dubbarna har satt sig ordentligt slits plattan ut eftersom det inte längre behövs.
- Butiker & priser
Så väljer du det bästa vinterdäcket
Genom att välja rätt typ av vinterdäck kommer du att köra säkert under vinterhalvåret. Det finns olika sorters vinterdäck att välja mellan, men gemensamt för dem är att de ska vara särskilt framtagna för att kunna köras på vinterväglag. Godkända vinterdäck ska vara märkta med bokstäverna M och S, som står för ”Mud and Snow”. Vilken sort man ska välja är såklart inte helt självklart!
Dubbade eller dubbfria vinterdäck?
Ska man ha dubbade eller dubbfria vinterdäck? Svaret är såklart ”det beror på”. Dubbade vinterdäck ger generellt sätt en större säkerhet än dubbfria däck, men dubbfria däck är tystare och bättre för miljön.
Fundera över hur väglaget ser ut om vintern där du oftast kör. Bor du långt norrut i Sverige är risken för isiga och snöiga vägbanor högre än i södra Sverige, och därför kan dubbade vinterdäck vara bättre lämpade än friktionsdäck. Bor du å andra sidan i en storstad och sällan kör utanför stan kan dubbfria däck vara bättre.
I vissa större städer, till exempel Stockholm och Göteborg, är det dessutom förbjudet att köra med dubbar på vissa gator eftersom de drar upp farliga partiklar ur vägbanan. Här utvecklar vi det hela lite mer! Viktigt är i alla fall att du väljer däck som är framtagna för ett nordiskt vinterklimat och inte halvdana kompromisser.
Välj dubbdäck efter din bil
Vilka dubbdäck som passar dig bäst beror också på vilken bil du har. De flesta moderna bilar är utrustade med antisladdsystem som känner av när bilen är på väg att få sladd och justerar däcken för att motverka att den blir allvarlig. Har du en äldre bil utan ett antisladdsystem bör du förse din bil med dubbade däck som kan väga upp för att däcken inte justeras automatiskt.
Rätt storlek på vinterdäck
Tänk på att däck går att köpa i många olika dimensioner, och priset skiljer sig mellan de olika varianterna. Om du inte känner dig säker på vilka dimensioner du ska ha kan du antingen titta på däcken du redan har eller hitta dem i bilens registreringsbevis!
Vinterdäckets mönsterdjup
Det är viktigt att byta ut vinterdäcken när de börjat bli uttjänta, om de är för slitna hjälper de föga vid vinterväglag. Du kan enkelt kontrollera däckets status genom att mäta mönsterdjupet.
- Vinterdäck för personbilar ska ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter.
- För tunga bilar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, är det 5 millimeter som gäller.
- Tunga släpvagnar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
När måste man ha vinterdäck?
Det finns särskilda regler på när du måste ha vinterdäck på din bil. Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på att använda vinterdäck om det är vinterväglag.
När ska man byta till vinterdäck?
Du måste ha vinterdäck om det råder vinterväglag – vilket innebär om det är snö, is, snömodd eller frost på vägbanan eller väggrenen. Dessa regler även för utländska fordon och vid resa till och från utlandet. Byt gärna till vinterdäck i god tid innan vintervädret slår till på allvar. Tänk på att sommardäcken blir sämre så fort temperaturen går under noll grader.
När du byter däck kan det vara bra att ta hjälp av en mutterdragare.
Vinterdäck har en särskild gummiblandning
Vinterdäck är tillverkade av en gummiblandning som är särskilt utvecklad för att prestera bra i kyligt klimat. Dubbdäck är dessutom utrustade med små dubbar som hjälper däcket att få fäste på hala underlag. Det är dock främst på underlag med is eller riktigt packad snö som dubbdäcken ger absolut bäst effekt; på slask eller lös snö har dubbfria däck i regel bättre grepp än dubbdäck.
Missa inte däcktrycksövervakningen
Många relativt nyproducerade bilar har i dag något som kallas för TPMS – Tyre Pressure Monitoring System. Detta innebär att det finns sensorer i hjulet som mäter däcktrycket och som varnar när det är dags att fylla på luft. För att systemet ska fungera krävs även att dina vinterhjul har TPMS-sensorer – hos exempelvis Bythjul.com har du möjlighet att lägga till detta vid köp av nya vinterdäck när du kommer till kassan.
Köpa vinterdäck - att tänka på!
Det finns flera saker att tänka på inför ditt köp av vinterdäck.
- Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 mm, helst djupare. Är mönstret inte så djupt måste däcken bytas ut omgående. Här kan du läsa mer om hur du vet att däcken måste bytas ut.
- Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller inte.
- Kontrollera däcktrycket emellanåt – både ett för högt och ett för lågt däcktryck ger bilen sämre köregenskaper.
- Placera de minst slitna däcken baktill på bilen – där är det extra viktigt med riktigt bra fäste.
- Förvara vinterdäcken mörkt och svalt när du inte använder dem.
- Välja rätt dimension när du beställer nya däck!
- Acceptera inte första bästa pris du ser! Här tipsar vi om hur du kan komma billigare undan när du köper nya vinterdäck
Några experttester vi har läst
Aftonbladet Plus (2024)
Varje år testar och utser Aftonbladet Plus de bästa vinterdäcken, både dubbade och odubbade vinterdäck. I årets test testades 21 olika modeller och testet utfördes tillsammans med Testworld.
I testet om bästa dubbdäck kom Nokian Hakkapeliitta 10 på första plats med betyget 8,9 poäng. Det har bra egenskaper på vinterväglag och är lättkört på is. På delad andra plats kom Goodyear UltraGrip Arctic 2 som fick betyget 8,5 av 10. Det har ett bra grepp på snö och kör lugnt på spårig väg. På delad andra plats kom Michelin X-Ice North 4 med betyget 8,5 av 10. Det har ett bra grepp på is och bra köregenskaper på snö och is. På tredje plats kom Kumho WinterCraft ice Wi32, som fick 8,4 av 10 poäng. Det har ett bra isgrepp och bra köregenskaper på snö och is.
Tillbaka till början – våra toppval
Vanliga frågor
-
Från 1 december till 31 mars är det lag på att ha vinterdäck om det är vinterväglag. Det räknas som vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Dubbdäck är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, finns det risk för vinterväglag utöver denna period får också dubbdäck användas.
-
Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. För tunga bilar, med en totalvikt över 3 500 kilo, gäller 5 millimeter. Tunga släpvagnar, med en totalvikt på över 3 500 kilo, ska ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup.
-
För bra vinterdäck i Sverige får man vara beredd att betala mellan 4 000 och 7 500 kronor för en bra uppsättning vinterdäck. Tänk även på att det kan komma till kostnad för fälgar! Generellt sett kan man säga att man får det man betalar för, och oftast är lite billigare däck inte gjorda för det tuffa, nordiska klimatet.
- Vi på Test.se rekommenderar
- Vanliga frågor
- Bäst i test : Nokian Hakkapeliitta 10
- Bra val : Michelin X-Ice North 4
- Bäst på asfalt : Continental Ice Contact 3
- Populärt val : Goodyear Ultra Grip Arctic 2
- Bästa budget : Hankook I*Pike RS2
- Så väljer du det bästa vinterdäcket
- Dubbade eller dubbfria vinterdäck?
- Välj dubbdäck efter din bil
- Rätt storlek på vinterdäck
- Vinterdäckets mönsterdjup
- När måste man ha vinterdäck?
- När ska man byta till vinterdäck?
- Vinterdäck har en särskild gummiblandning
- Missa inte däcktrycksövervakningen
- Köpa vinterdäck – att tänka på!